2016-01-02

Jógairányzataink

Kezdő Hatha jóga, Hatha jóga – Kezdőknek és haladóknak

A jóga egy ősi tudomány, Indiában évezredek óta gyakorolják. A hatha jóga egy statikus irányzat, ami azt jelenti, hogy a jógapózokat (=ászanákat) legalább 8-12 légzésig tartjuk ki. A pózokba folyamatosan lazulunk bele a légzés segítségével, így van idő arra, hogy megfigyeljük a testben keletkezett érzéseket és kontrolláljuk a légzésünket.

Kitűnő stresszoldó hatása révén kifejezetten ajánlott a modern kor emberének. Kezdők vagy idősebbek is bátran választhatják, hiszen minden ászanának van könnyített verziója is és a gyakorlás közben bármikor meg lehet pihenni. Az órákat sok nyújtózkodó gyakorlat jellemzi - ami kifejezetten jót tesz például a sérves hátpanaszoknak.

Egy hatha jógaóra lehetséges menete:
- Rövid ráhangolódás az órára – állva, ülve vagy fekve
- Bemelegítés - napüdvözlet gyakorlatsorok, ízületek átmozgatása
- Álló ászanák
- Ülő -, négykézláb végzett jógapózok
- Fekve (hason vagy háton) végzett gyakorlatok
- Fordított testhelyzetek
- Légzésfigyelés
- Relaxáció

Gerincjóga – Kezdőknek ajánljuk

Gerincjógán a gerinc melletti izmokra fókuszálunk, megerősítjük azokat, javítva a gerinc stabilitását és a testtartást. Rendszeres gyakorlással fokozatosan visszanyerhető a gerinc rugalmassága és a mozgástartomány pedig szélesedik.

A gerincjóga a hatha jóga elemeiből építkezik, egy biztonságos, bárki számára megvalósítható mozdulatrendszer, melynek célja a szervezet és az idegrendszer egészségének megőrzése, illetve helyreállítása. Az egész testet átmozgató és fejlesztő gyakorlatok során a tudatos mozgás mellett a helyes légzés is nagy hangsúlyt kap.

Gerincjóga kifejezetten kezdőknek javasolt, vagy olyanoknak, akik gyakran szenvednek hátfájástól vagy valamilyen ízületi panasztól.

Dinamikus Hatha jóga – Sportos kezdőknek és haladóknak

Kitűnő választás lehet azoknak, akik sportolnak és nehezen tudnak lenyugodni, pörgősek, a statikus órákat túlságosan 'lassúnak' találják. A dinamikus órán a jógapózokat rövidebb ideig tartjuk ki, mint hatha jógán, jellemzően 5 légzésig - vagy a légzés ritmusára váltjuk őket. Remek módja lehet az alakformálásnak is, rendszeres gyakorlásával fogyás és szálkásodás is elérhető vele.

Dinamikus hatha jógán intenzíven átmozgatjuk az egész testet, az izzadáson keresztül aktívan beindul a méregtelenítés is. A fokozott igénybevétel eredménye, hogy az elménk könnyebben elcsendesül, a relaxáció idejére általában sikerül teljesen kikapcsolni, lenyugodni, elfelejteni a napi feladatainkat.

Női jóga – Nőknek minden korosztályból

A női jóga gyakorlása a női test és lélek különleges igényeire összpontosít, segíti női mivoltunk teljesebb megélését. A kitartott testhelyzetek (ászanák), helyreállítják az altest energetikai rendszerét, megerősítik a gát, hüvely területét, a medence és a has izmait. Javítják ezen területek keringését, regenerálják a szöveteket. Lazítják, mobilizálják és egyben erősítik a csípőízületet. Mindemellett energetizálnak, harmonizálják az érzelmeket, fejlesztik a befogadóképességet. A kifejezetten nők számára összeállított jógaprogramban a nőiség, a női energiák harmonizálása áll a középpontban.

A foglalkozáson alkalmazott relaxációs és meditációs technikák légző gyakorlatok, mudrák (kéztartások) és mantrák, segítik kezelni a negatív érzelmeket, fejlesztik a befogadó képességet és fokozzák a prána (életenergia) áramlását az egész testben, főként az altest tájékán. Fokozhatják a termékenységet és felkészíthetnek a várandósságra, anyaságra valamint segíthetnek a szülés utáni regenerálódásban.

Kímélő jóga – közép és idős korosztálynak

Kellemesen átmozgató, kímélő óratípus. Kitűnő választás lehet azok számára, akik keveset mozogtak korábban, vagy valamilyen fizikai probléma miatt még megerőltetőnek érzik a többi jógafajtát. Ezeken az órákon rávezető gyakorlatok segítségével kíméletesen erősítjük meg az izomzatot, finoman növeljük testünk mozgástartományát, hogy idővel aztán más jógastílusokat is bátran kipróbálhassunk.

Kismama jóga

A kismamajógát a várandósság 14. hetétől ajánljuk, egészen az utolsó napokig. A foglalkozás segít a babával való kapcsolatteremésben, idegrendszerének fejlesztésében. Emellet a kismamára is pozitív hatással van: erősíti és átmozgatja a hát és derék területét - enyhítve az esetleges fájdalmakon, feszültség érzéseken. Lazítja a csípőizület körüli izmokat, fokozza az anyagcserét; a gátizom torna pedig segít a gátmetszés, az aranyér, esetleges vizelet tartási problémák elkerülésében, és hozzájárul a gyorsabb regenerálódáshoz.

A kismama jógához nem szükséges jógás előképzettség. A jógagyakorlatok kifejezetten a kismamák igényei szerint lettek kialakítva, hogy nagy pocakkal is kényelmesen és könnyedén elvégezhetőek legyenek. A kismama jóga segít lélekben is felkészülni a kisbaba szeretetteljes fogadásához.

Baba-mama jóga – 2 hónapos kortól

2 hónapos kortól 2 éves korig ajánljuk a baba-mama jógát, mely kellemes közös időtöltés a kisbabáknak és anyukájuknak. Általában a baba masszírozásával kezdődik az óra, mivel az érintés elengedhetetlen az érzelmi biztonság kialakulásához, általa mélyül a kötődés, bensőséges kapcsolat alakul ki anya és kisbabája között. A tejtermelődésre is pozitív hatással van, mivel a masszázs során oxitocin hormon szabadul fel.

Az óra második felében együtt mozgunk a babákkal, őket hol 'súlyként' használva, hol pedig magunk előtt a földre fektetve szórakoztatjuk őket a jógapózokkal.
A babák idegrendszerére, mozgásfejlősére, egyensúly érzékére és emésztésére is kifejezetten jótékony hatással vannak a gyakorlatok. Az óra relaxációval végződik, ami lehetőséget ad egy kis pihenésre, regenerálódásra és összebújásra a kisbabával.

A kisbabáknak a babás jóga egy mókás időtöltés, anyukáknak pedig egy remek mozgási, kikapcsolódási és ismerkedési lehetőség, mely elősegíti a szülés utáni test-lelki regenerációt is. Az óra során minden esetben a kicsik igényeihez igazodunk: lehet szabadon etetni, pelenkázni, sétálni a babákkal - a foglalkozás így kötetlenebb.

Gyerek jóga – 6-12 éves korú gyerekeknek

Játékos, szórakoztató mozgásforma